13 лист. 2010 р.

Україна винна близько 800 мільярдів гривень

20:55 19.10.2010  © «Народний Оглядач» 

Президент Асоціації українських банків 57-річний Олександр Сугоняко каже, що курс гривні неможливо прогнозувати навіть на місяць.

Чому відбувається таке стрімке подорожчання, особливо продуктів?

— Бо грошова маса зростає швидше, ніж обсяги товарів. Влада позичає гроші й спрямовує їх на бюджетну та соціальну сфери. За останні місяці банки купили в уряду цінних паперів на 30 мільярдів гривень. Тобто, стільки коштів пішли на споживання, а не на виробництво товарів. Таким чином бюджет виступає конкурентом економіки. Банкам виходить менш ризиковано кредитувати уряд, а не підприємства.

Ціни також можуть рости і через спекуляції. Ринки в нас монополізовані, малий і середній бізнес пригнічені. Ціни встановлюють монопольні структури, які через "бідних" парламентарів контролюють Антимонопольний комітет.

Отримані від Міжнародного валютного фонду кредити також ідуть на бюджетні виплати?

— Так. Було чітко заявлено, що частка коштів із траншу МВФ підуть на покриття дефіциту бюджету.

Захід хоче прив’язати Україну до себе через борги?

Боржник завжди стає рабом кредитора. Україна сьогодні винна близько 800 мільярдів гривень. Це наш річний валовий внутрішній продукт, або ж три бюджети. Україна у кредитному ярмі. Наша "еліта" програла протягом останніх 20 років інтелектуальну війну. Я не хотів би говорити, хто за цим стоїть і що вони там планують. Головне — українці допустили, що нас підсадили на кредитну голку.

Якби не позики МВФ, то курс гривні був би вже за десять до долара?

— Частина позики від МВФ і 2 мільярди доларів кредиту від Росії пішли на поточні бюджетні витрати. Якби їх не було, єдиним виходом для уряду став би друк грошей. Зрозуміло, це підвищило б інфляцію. Таким чином знецінилася б гривня й, відповідно, впав би її курс.

Які ваші прогнози щодо нього?

— Прогнозувати курс гривні навіть на середньострокову перспективу практично неможливо. Надходження у країну валюти залежить від цін на експорт металу, хімії. У разі падіння на них попиту падатиме й гривня. Це може статися будь-коли. Другий ризик — внутрішньополітичний, ті ж вибори. Третій — інфляція. Економіка погано працює, не виробляє достатньо товарів, тому вони дорожчають за таких бюджетної й монетарної політики.

Але ж влада хвалиться, що економіка поновила зростання.

— Кажуть, що машинобудування зросло на 20 відсотків. Але ж воно впало раніше на 200 відсотків! Можна хвалитися, але повернення до докризового стану займе два-три роки. Та навіть і це ні про що не свідчитиме. Поки не будемо ходити в українському одязі, взутті, їстимемо ковбасу з хімією, доки нас лікуватимуть й учитимуть, як сьогодні — ні про який економічний розвиток не може бути й мови.

Проект Податкового кодексу стимулюватиме це?

— Податковий кодекс може бути або інструментом економічного розвитку, або ж економічного знищення. Бо якщо податківець є головнішим за того, хто вирощує хліб, виробляє одяг чи ковбасу — у такій країні не буде ні м’яса, ні одягу. Буде лише податківець, який усіх душитиме. У проекті Податкового кодексу саме цих повноважень йому понадавали. Він може арештувати рахунки, зупинити операції по них — і при цьому на ньому жодної відповідальності. Байдуже, що підприємець через це не зможе вчасно проплатити контрагенту і "влетить" у штрафні санкції.

Але ж проект ніби передбачає пільги для певних галузей.

— Легка промисловість зараз працює у збиток, ніякого податку на прибуток вони і так не платять. І сталося це тому, що завозили за сірими схемами чи контрабандою турецькі та китайські товари. А їхні виробники в кращому стані, ніж наші, бо не платили таких шалених накруток на заробітну плату. Ці пільги є лише видимістю. Не видно наміру створити справді конкурентне середовище, розвивати бізнес, розукрупнити монополії й збити цим ціни. Біля влади нині крупний бізнес, який не зацікавлений у конкуренції з боку малого й середнього. Цей Податковий кодекс дозволяє взяти під повний контроль усе, що рухається, й тягти з нього все.

Чи варто оподаткувати дохід від депозиту?

— Замість того, щоб залучити кошти людей у банківську систему, влада навпаки відштовхує їх. На руках зараз 50 мільярдів доларів і 160 мільярдів гривень. Але якщо, скажімо, інфляція 12 відсотків, а відсотки по депозитах 15, а я ще маю сплатити податки з них, то який сенс мені нести гроші в банк? До того ж зникає таємниця вкладу, податкова інспекція отримає досьє на всіх вкладників, а це вже небезпечно. Можна легко припустити, що всю цю інформацію згодом продаватимуть на базарах на компакт-дисках. І якогось дня до вас прийдуть і скажуть: у тебе стільки-то грошей лежить — ділися, якщо не хочеш неприємностей.

Водночас уже підготовлено законопроект про дозвіл відкривати валютні рахунки за кордоном. Можливо, дехто разом із ухваленням Податкового кодексу планує вивезти туди свої кошти, щоб не потрапити в поле зору податкової? Але наслідки — зменшення ресурсу банківської системи.

Пік кризи для банківської системи вже минув?

— Цього року ознаки її життя більш виражені, ніж 2009-го. Стабільно зростають активи банків та зобов’язання, обсяги цінних паперів, кредитування юридичних осіб. З’явилася хоча й слабка, але тенденція до збільшення видачі довгострокових кредитів. Люди знову почали класти в банки депозити. Тобто, банківська система зараз у стабільно тяжкому стані, але є незначне покращання.

Чи можна очікувати поновлення споживчого та житлового кредитування?

— Категорично не можна повертатися до такої кредитної вакханалії, яка була до кризи. Особливо до валютного кредитування: через обвал гривні борги позичальників зросли на 180 мільярдів. Це колосальний удар по економіці і народу. Для поновлення кредитування повинні бути певні умови: адекватні відсоткові ставки, інфляція в розумних межах, відновлення довіри до банківської системи, збільшення її капіталу. Потрібне і підвищення доходів людей, створення нових робочих місць. Скажімо, для отримання кредиту на житло зарплата повинна бути не менше 8 тисяч гривень на місяць. У нас якщо 10 відсотків людей таку мають — то добре.

Немає коментарів:

Дописати коментар